Het nieuwe normaal is kleding lenen

Zonovergoten gingen we de lockdown in, weken geleden. Het lijkt al een eeuwigheid terug. Wekenlang zijn de kinderen thuis en we hebben ons geen moment verveeld. School hebben we ook niet gemist. Het leven ging na de eerste onwennigheid weer gewoon verder. Met afstand tot elkaar, dat dan weer wel.

Tot iedereen vol verwachting uitkeek naar het volgende persbericht van Mark Rutte. Wat gaat hij zeggen? Wat gaan we doen? En daar rolden de woorden uit zijn mond; we moeten leren omgaan met HET NIEUWE NORMAAL. Het nieuwe normaal, het klonk zo ongewoon normaal. Het leek alsof er heel lang was nagedacht over deze woorden. Het bekt ook wel lekker. Het is dan ook een alliteratie. Het bestaat al! Het nieuwe normaal. Het moest er komen, het nieuwe normaal. Waar het zeker mag komen: het nieuwe normaal, dat is in de klere kledingindustrie! (ook een alliteratie, maar wel een agressieve vorm  )

De k…. kledingindustrie is zachtjes uitgedrukt nogal vervuilend en mensonterend. Iets wat nog niet iedereen weet. Er zijn heel veel mensen die het al wel weten, maar hierdoor hun gedrag op de een of andere manier niet direct kunnen veranderen. Daar geef ik niemand persoonlijk de schuld van. Dat is namelijk te wijten aan een sterk staaltje marketingtrucs van haast buitenaardse proporties die door psychologen en marketingdirecteuren op hoog niveau worden uitgespeeld over de ruggen van de mensen heen. Zo. Bam!

Hoe komt het dat het voelt alsof Corona een vloek en een zegen tegelijk is?

En toen was daar Corona! Hoe kan het dat het voelt alsof Corona een vloek en een zegen tegelijk is? Een vloek voor met name ouderen die beschermd moeten worden tegen een virus dat je leven zomaar van de een op de andere dag kan doen veranderen. Een vloek ook voor de economie, voor de winkeliers en bedrijven die mensen moeten ontslaan en een vloek voor de zorgmedewerkers die nu overuren draaien en extra risico lopen op besmetting. Tegelijkertijd is daar die zegen voor een schonere, heldere lucht, minder verkeer op de weg, voor tijd met je kinderen die ook nog buiten mogen spelen en ik denk op langere termijn ook zeker een ZEGEN voor de kledingindustrie!! Ik besef me al te goed dat dit niet voor iedereen als een zegen voelt, maar in het grotere geheel klopt het wel!

Chaos en rust gaan nu hand in hand. En wat gaat dit doen met de kledingindustrie? Er zijn allerlei scenario’s mogelijk. Maar terug naar HET OUDE NORMAAL, dat KAN TOCH NIET???

Terug naar het oude normaal kan toch niet?

We kunnen nog steeds eten en we hebben een dak boven ons hoofd. De basis is er. Onze harten stromen over van de creativiteit. We maken rugzakjes met leuk kinderspeelgoed voor de kinderen in Lesbos, we verzinnen activiteiten die we op afstand kunnen doen, we werken meer vanuit huis en laten de auto staan. Hoeveel hebben we nu werkelijk nodig? En hoeveel kleding hebben we nu echt nodig? Er circuleert al zoveel tweedehands kleding dat we daar alle mensen op de wereld mee zouden kunnen kleden. Wat mij betreft wordt het tijd dat we DAAR een NIEUW NORMAAL in gaan vinden. Geen 40 nieuwe collecties op een jaar, maar weer terug naar 2, een voor de zomer en 1 voor de winter. Geen maat XS t/m maat XL inkopen, terwijl je weet dat je maat XS niet verkocht krijgt omdat het gros van de vrouwen maat L draagt. Merken verplichten winkeliers om alle maten te kopen. Waarom kun je niet op maat inkopen? Waarom door blijven produceren als de winkeliers nu hun kleding niet kunnen verkopen? Als we het volgend jaar in de rekken hangen, is het nog steeds nieuw voor ons als kopers. En kopen, waarom zouden we kleding kopen als er zoveel moois is wat geleend kan worden? Door kleding te lenen bega je geen miskoop meer. Je probeert eerst iets uit en beslist DAN pas of je het koopt. We draaien het proces om! Het is klantvriendelijk en milieuvriendelijk.

Dat is normaal toch?!